Get Marketing Automation

logo

Get Marketing Automation

Wat is marketing automation precies?

Zoals het woord marketing automation het eigenlijk al zegt, gaat het over het proces van het automatiseren en beheren van marketingactiviteiten. Dankzij marketing automation kunt u onder andere gepersonaliseerde emailcampagnes inzetten, activiteiten van uw marketing team bekijken en resultaten meten. Zo kunt u direct zien wat hier de impact van is geweest. Daarnaast kunt u met marketing automation ook het digitale gedrag van uw potentiele en bestaande klanten meten, zodat u via geautomatiseerde processen hierop kunt inspringen.

Het proces inzichtelijk maken wordt steeds belangrijker om bedrijven en organisaties te ondersteunen met het beheren van de lead generatie, lead nurturing en de buyers journey om uiteindelijk de lead over te kunnen dragen aan het sales team. Dankzij marketing automation kunnen bedrijven en organisaties veel efficienter werken en besparen op kosten, omdat het de communicatie tussen sales en marketing vereenvoudigt.

Marketing automation software is opgebouwd uit drie verschillende onderdelen; klantenprofiel schetsen, het automatiseren van marketingactiviteiten en de database van de organisatie beheren.

Waar kan marketing automation bij helpen?

Een goed voorbeeld van marketing automation is het beheren van uw webshop. U kent het misschien wel, klanten die producten in hun online winkelmandje doen, maar uiteindelijk toch niet doorgaan met de bestelling. Dankzij marketing automation kunt u deze processen analyseren om een duidelijker beeld te krijgen in waarom de klant afhaakt tijdens de aankoop en daarnaast ook de aankoop juist stimuleren.

Op basis van deze waardevolle informatie kunt u triggers instellen. Zoals bijvoorbeeld een bericht op de webshop of een mail die automatisch wordt verzonden aan de klant met daarin een korte boodschap “er zitten nog producten in uw winkelmandje…”. U kunt daarnaast de klant ook om waardevolle informatie vragen of juist stimuleren om de aankoop door te zetten door bijvoorbeeld iets gratis aan te bieden wat aansluit bij hun zoekgedrag en wensen.

Dit is enkel maar één voorbeeld van hoe marketing automation ingezet kan worden voor uw bedrijf of organisatie.

Wat kan marketing automation voor u betekenen?

Marketing automation bestaat uit verschillende onderdelen; creatie van leads, lead nurturing en het onderscheid maken in leads. Maar wat kan marketing automation nu echt voor u betekenen? Er zijn vijf belangrijke voordelen aan marketing automation;

  1. Segmenteren
    Dankzij de informatie die u verzameld over uw leads, kunt u makkelijker segmenteren op basis van kenmerken. Hierdoor kunt u via de verschillende communicatiekanalen gerichter en persoonlijker informatie versturen.
  2. Uitgebreidere profielen opstellen
    Marketing automation software registreert het gedrag van de gebruiker en krijgt daardoor een helder inzicht voor onderwerpen van uw verschillende leads. Dankzij deze registratie is de software ook in staat om uitgebreide profielen op te stellen op basis van het navigatie- en klikgedrag van de gebruiker. U krijgt dus een helder en gedetailleerd beeld van uw gebruiker(s).
  3. Autonoom gesprek opzetten
    Dankzij het gebruik van de gegevens uit het navigatie- en klikgedrag kan de marketing automation software zelfstandig een gesprek opzetten met uw leads.
  4. Leads profiteren
    U bent ook makkelijker op de hoogte van de status van uw leads omdat de marketing automation software veel details en informatie kan geven over de gebruikers op bijvoorbeeld uw website. Zijn uw leads bijvoorbeeld klaar voor aankoop of hebben ze nog meer informatie nodig om een keuze te kunnen maken.
  5. Meer inzicht in kosten
    Dankzij het gebruik van marketing automation software krijgt u een helder beeld van de kosten en het rendement van de verschillende kanalen die u inzet.

Hoe werkt marketing automation?

De work flow van marketing automation software kan gezien worden als verschillende events. Elk event wordt getriggert door een vorig event. Zoals bijvoorbeeld het winkelmandje, dankzij deze trigger weet u dat uw lead interesse heeft in een bepaald product. Echter is het begin van deze flow voor elke lead anders. U kunt een lead ontvangen die nog nooit van uw website heeft gehoord, of een lead die al vaker op de webshop is geweest. Voor beide leads is de customer journey anders en zo dus ook de event triggers. Elk event bevat relevante informatie over uw lead en u kunt hierop aansturen. Zo kunt u doorverwijzingen maken naar foto’s, video’s en relevante content specifiek voor één lead. En kunt u dus een relevant en compleet verhaal overbrengen.

Creatie van Leads: hoe wordt de bezoeker een lead?

Om loyale klanten te krijgen, is het van groot belang een relatie met de klant op te bouwen. Dit doet u op persoonlijk niveau met de klant te communiceren. Maar hoe ontwikkelt u een loyale klant, als een bezoeker op de website anoniem binnen komt? Door het verzamelen van relevante content en contact gegevens kunt u van de anonieme klant een interessante lead maken. Marketing automation kan ingedeeld worden in vier verschillende stappen: attract, nurture, prioritize en sell. Doordat u deze vier stappen doorloopt, brengt u de anonieme klant naar mogelijke lead, tot uiteindelijk klant. Marketing automation helpt u gedurende het gehele stappenplan.

Lead nurturing: hoe groeit deze lead?

Wanneer u een anonieme klant heeft geconverteerd naar een interessante lead, is het van belang deze lead te laten groeien. Om dit te kunnen stimuleren moet u zich kunnen verplaatsen in de buyer’s persona om erachter te komen wanneer de lead behoefte heeft aan specifieke content. Wat wil de lead bijvoorbeeld nog weten over het product voordat hij/zij het aankoopt, wat houdt de aankoop tegen of wat stimuleert juist nog een aankoop? Dankzij het verzamelen van de juiste informatie bent u met marketing automation in staat deze vragen te beantwoorden.

Het onderscheid maken in leads

Elke klant, anoniem of niet, is uniek en verdient ook een unieke, persoonlijke behandeling. Daarom is de marketing automation software hier ook op ingesteld. Het geeft per unieke lead indicaties wanneer de lead informatie wil ontvangen om bijvoorbeeld over te gaan op een aankoop. De software maakt daarnaast ook zichtbaar hoeveel de lead betrokken is door middel van scores. Er worden namelijk per lead punten verdeeld voor bepaalde acties van de lead. Uiteraard hoe meer interessante content er wordt verstuurd, des te meer uw lead zich verbonden zal voelen met uw bedrijf. U verkrijgt hierdoor een duidelijk overzicht in uw meest waardevolle leads.

Marketing automation software iets voor u?

De afgelopen jaren is marketing automation flink gegroeit, en daardoor is het nu ook beschikbaar en betaalbaar voor kleinere marketing afdelingen of organisaties. Bij All in Connect bieden wij verschillende mogelijkheden aan, waardoor er altijd een passende oplossing mogelijk is voor uw bedrijf.

Benieuwd naar marketing automation voor uw bedrijf?

ContactVraag informatie aan